Search
Close this search box.

TAHOGRAFI

Povijest tahografa

Prvi zapis o tahografu nastao je oko 1911. godine kada je engleska tvrtka Markt & Co. London Ltd. reklamirala model poznat kao Jonesov rekorder. Instrument je imao značajnu sličnost s modernim ekvivalentima po tome što je koristio kružni dijagram, nakon koji je bilježio vrijeme, kretanje i udaljenost u cik-cak od pola milje, tijekom razdoblja od 24 sata.

Više od 10 godina kasnije u Njemačkoj je predstavljen manje profinjen instrument koji je imao vibrirajuću iglu koja je upravljala kretanjem vozila, uzrokujući iscrtavanje traga na karti. Iako su ove instrumente koristili neki vlasnici kamiona kako bi postigli profitabilniju upotrebu svojih vozila, uglavnom je bila mala potražnja i razvoj uređaja je stagnirao. Tijekom kasnih 1930-ih i ranih 1940-ih uređaji su se opsežnije koristili kao pomoć u štednji goriva praćenjem kretanja vozila.

Što je tahograf i čemu služi ovaj uređaj?

Prema definiciji Europske unije, tahograf je uređaj koji se ugrađuje u pojedina cestovna vozila u svrhu prikaza, bilježenja, ispisa, pohrane i automatskog ili poluautomatskog kreiranja podataka o kretanju tih vozila, uključujući njihovu brzinu, kao i detalje o razdobljima određenih aktivnosti njihovih vozača.

Ugradnja i uporaba tahografa je obavezna u sljedeća vozila:

  • za prijevoz tereta gdje najveća dopuštena masa vozila, uključujući prikolicu ili poluprikolicu, prelazi 3,5 tone
  • od 01. srpnja 2026. godine za prijevoz tereta u međunarodnom prijevozu ili tijekom kabotaže, pri čemu najveća dopuštena masa vozila, uključujući prikolicu ili poluprikolicu prelazi 2,5 tone
  • za prijevoz putnika vozilima koja su konstruirana ili trajno prilagođena za prijevoz više od devet osoba uključujući vozača te su namijenjena za tu svrhu

Pomoću tahografa, osim trajanja vremena vožnje, vozač bilježi trajanje svojih ostalih aktivnosti odnosno ostalog rada, raspoloživosti i odmora, kako bi se poštivanjem odredaba propisa o radnim vremenima i obveznim odmorima mobilnih radnika osigurali socijalni uvjeti rada vozača, smanjio broj prometnih nesreća u kojima sudjeluju profesionalni vozači i poboljšala sigurnost cestovnog prometa.

Zakonska je obaveza da imate umetnut tahografski listić ili umetnutu pametnu karticu vozača, ovisno o vrsti tahografa vozila, dok vozite vozilo koje nije izuzeto.

Vrste tahografa

Tahograf je važeći instrument kontrole poštivanja Zakona o radnom vremenu posade vozila u cestovnom prometu i tahografima. Tahograf može biti analogni, digitalni ili pametni.

Analogni tahograf

Analogni tahograf je uređaj ugrađen u vozilo radi bilježenja podataka o kretanju vozila i trajanju aktivnosti vozača. Kod analognog tahografa aktivnosti se bilježe na tahografski listić koji je potrebno umetnuti u analogni tahograf.

Tijekom perioda od 24 sata na tahografski listić koji se u uređaju okreće zapisuju se prijeđeni kilometri, aktivnost vozača i svi podaci o brzini. Nakon što listić napravi punu rotacijju te istekom 24 sata potrebno je umetnuti novi tahografski listić.

Podaci s analognog tahografa ručno se očitavaju.

Digitalni tahograf

Digitalni tahograf je uređaj ugrađen u vozilo koji se koristi za bilježenje brzine i prijeđenog puta, kao i vremena rada i odmora , a svi podaci spremaju se u radnu memoriju tahografa te na karticu vozača. Memorija tahografa sprema podatke unatrag 1 godinu, a potom se najnoviji podaci spremaju preko starih, dan po dan, odnosno aktivnost po aktivnost.

Svi podaci u digitalnom tahografu spremaju kao datoteke “.ddd”.
.ddd datoteka vozila sadrži: identifikaciju vozača koji su vozilo vozilo te podatke o vožnji bez kartice, podatke o baždarenju tahografa, broj šasije, registraciju vozilla, marku i model tahografa.

Obavezno je korištenje vozačke kartice koju je potrebno očitavati minimalno svakih 28 dana.

.ddd datoteka s kartice vozača sadrži: Ime i prezime vozača, broj kartice vozača, datum rođenja vozača, datum izdavanja i datum isteka kartice vozača, aktivnosti kada je vozio vozilo s tahografom, događaji i greške dok je kartica vozača bila u tahografu, registracije vozila, kilometre sa vozila dok je vozio

Za razliku od analognog, očitavanje podataka s digitalnog tahografa može se vršiti na daljinu ugradnjom DTD uređaja za daljinsko očitavanje digitalnog tahografa ili ručno pomoću uređaja za ručno preuzimanje podataka. Daljinsko očitavanje digitalnog tahografa omogućava preuzimanje podataka i slanje izravno na računalo dok je vozilo u pokretu.

Pametni tahografi

Nova generacija tahografa

Cijeli sustav pametnog tahografa namijenjen je za smanjenje mogućnosti manipulacije tahografom. Također, skidanje podataka u vožnji će omogućiti kontroli da ne moraju nepotrebno zaustavljati vozila ukoliko se ne radi o određenoj manipulaciji.

Pametni tahograf 1. generacije

Pametni tahograf je digitalni tahograf novije generacije koji je ugrađivan u sva novoregistrirana vozila od 15.6.2019. te ima sljedeće dodatne funkcije (u odnosu na svoje prethodnike):

  • GPS – pozicioniranje vozila na početku i na kraju radnog vremena vozača (prilikom ubacivanja kartice i izbacivanja kartice) i svaka 3 sata kontinuirane vožnje
  • DSRC – skidanje podataka (beskontaktno na kratkoj udaljenosti) od strane kontrole. Skidaju se podaci o pogreškama koja mogu upućivati na manipulaciju (NE radna vremena vozača)
  • Novi senzor – Kitas 4 – drugačiji način plombiranja (uključen serijski broj plombe) – onemogućena manipulacija stavljanjem novih senzora i trganjem plombe bez posebne zabilješke
    o Nova generacija kartica vozača, kontrole, radionice i prijevoznika (kartice koje imaju mogućnost memorianja dodatnih podataka koje pametni tahograf pohranjujen na kartici)

 

Pametni tahograf 2. generacije

S obzirom na potrebe za tehnički poboljšanim tahografom radi boljeg nadzora i zadovoljvanja novih standarda Paketa mobilnosti od 21. kolovoza 2023. počela je je ugradnja pametnih tahografa 2. generacije – smart 2 tahografa.

Pametni tahografi 2. generacije imaju sljedeće dodatne funkcije u odnosu na prvu generaciju pametnih tahografa:

– Automatsko bilježenje pozicije – prilikom prelaska granice i kada se obavlja utovar/istovar
– DSRC – mogućnost provjere prekoračenja vremena vožnje
– Ažurirani program DSRC sustava za daljinsku komunikaciju tahografa odnosno vozila sa nadzornim tijelima bez zaustavljanja vozila s ciljem efikasnije kontrole radnih vremena mobilnih radnika
– Nova generacija smart 2 kartica Gen2v2

Trebate tahograf?

Naš tim dostupan je za sva pitanja vezana za sve vrste tahografa i ostale segmente poslovanja. Stojimo na raspolaganju za Vaše potrebe!