Prvi zapis o tahografu potječe iz 1911. godine, kada je engleska tvrtka Markt & Co. London Ltd. promovirala uređaj poznat kao Jonesov rekorder. Ovaj instrument bio je sličan modernim tahografima jer je koristio kružni dijagram za bilježenje vremena, kretanja i udaljenosti, prikazujući cik-cak linije u razmacima od pola milje tijekom 24 sata.
Više od deset godina kasnije, u Njemačkoj je predstavljen manje sofisticiran instrument s vibrirajućom iglom koja je pratila kretanje vozila i iscrtavala trag na papiru. Iako su neki vlasnici kamiona koristili ove uređaje za efikasnije upravljanje flotama, potražnja za tahografima u početku je bila niska, pa je razvoj stagnirao. Međutim, krajem 1930-ih i početkom 1940-ih tahografi su postali korisni alati za praćenje kretanja vozila s ciljem uštede goriva.
Prema definiciji Europske unije, tahograf je uređaj ugrađen u cestovna vozila koji služi za prikaz, bilježenje, ispis i pohranu podataka o kretanju tih vozila, uključujući brzinu i podatke o aktivnostima vozača. Tahograf automatski ili poluautomatski prati informacije poput vremena vožnje, rada i odmora vozača.
Ugradnja i uporaba tahografa obvezna je za sljedeće kategorije vozila:
Tahografom se bilježe ne samo vrijeme vožnje, već i sve ostale aktivnosti vozača, poput rada, raspoloživosti i odmora. To pomaže u osiguravanju poštivanja propisa o radnim vremenima i obveznim odmorima mobilnih radnika, čime se poboljšavaju radni uvjeti vozača, smanjuje broj prometnih nesreća i povećava sigurnost u prometu.
Zakonski je obavezno imati umetnut tahografski listić ili pametnu karticu vozača, ovisno o vrsti tahografa, tijekom vožnje vozila koja nisu izuzeta od ove obveze.
Tahograf predstavlja važan instrument za kontrolu poštivanja Zakona o radnom vremenu posade vozila u cestovnom prometu. Postoje tri osnovne vrste tahografa: analogni, digitalni i pametni.
Analogni tahograf je uređaj ugrađen u vozilo koji bilježi podatke o kretanju vozila i aktivnostima vozača. Ovaj uređaj koristi tahografski listić koji se mora umetnuti kako bi se zabilježile aktivnosti.
Tijekom 24-satnog razdoblja, tahografski listić se okreće unutar uređaja i bilježi prijeđene kilometre, aktivnosti vozača te podatke o brzini. Nakon što listić završi punu rotaciju, potrebno je umetnuti novi listić.
Podaci s analognog tahografa očitavaju se ručno.
Digitalni tahograf je uređaj ugrađen u vozilo koji bilježi brzinu, prijeđeni put, kao i vrijeme rada i odmora vozača. Svi podaci pohranjuju se u radnu memoriju tahografa i na vozačevu karticu. Memorija tahografa može čuvati podatke unatrag jednu godinu, nakon čega se najnoviji podaci zapisuju preklapanjem starih, dan po dan i aktivnost po aktivnost.
Podaci u digitalnom tahografu pohranjuju se kao datoteke s ekstenzijom “.ddd”. Ova datoteka sadrži identifikacijske podatke vozača, informacije o vožnji bez kartice, podatke o baždarenju tahografa, broj šasije, registraciju vozila te marku i model tahografa.
Obavezno je koristiti vozačku karticu, koju je potrebno očitavati minimalno svakih 28 dana. Datoteka s vozačke kartice sadrži ime i prezime vozača, broj kartice, datum rođenja, datum izdavanja i datum isteka kartice, kao i informacije o aktivnostima vozača, događajima i greškama dok je kartica bila u tahografu, registracijama vozila te kilometrima prijeđenim tijekom vožnje.
Za razliku od analognog tahografa, podaci s digitalnog tahografa mogu se očitati na daljinu instaliranjem DTD uređaja za daljinsko očitavanje ili ručno putem uređaja za preuzimanje podataka. Daljinsko očitavanje omogućava preuzimanje podataka i njihovo slanje izravno na računalo dok je vozilo u pokretu.
Pametni tahografi predstavljaju novu generaciju tahografa osmišljenu za smanjenje mogućnosti manipulacije. Ovaj sustav omogućuje skidanje podataka tijekom vožnje, što omogućava kontroli da ne zaustavljaju vozila bez potrebe, osim u slučajevima kada se sumnja na manipulaciju.
Pametni tahograf 1. generacije
Pametni tahograf je digitalni tahograf nove generacije koji se počeo ugrađivati u sva novoregistrirana vozila od 15. lipnja 2019. godine. Ovaj uređaj nudi sljedeće dodatne funkcije u odnosu na prethodne modele:
Nova generacija kartica: Kartice za vozače, kontrolu, radionice i prijevoznike sada imaju mogućnost pohrane dodatnih podataka koje pametni tahograf može zabilježiti.
Ove inovacije doprinose većoj sigurnosti i transparentnosti u radu s tahografima, osiguravajući poštivanje propisa i smanjenje mogućnosti zloupotrebe.
Pametni tahograf 2. generacije
S obzirom na potrebe za tehnički poboljšanim tahografima koji omogućuju bolji nadzor i ispunjavanje novih standarda Paketa mobilnosti, od 21. kolovoza 2023. godine započela je ugradnja pametnih tahografa 2. generacije, poznatih kao smart 2 tahografi.
Pametni tahografi 2. generacije nude sljedeće dodatne funkcije u odnosu na prvu generaciju:
Naš tim je ovdje za vas! Dostupni smo za sva pitanja vezana uz sve vrste tahografa, kao i ostale aspekte poslovanja. Slobodno nam se obratite za bilo kakvu pomoć ili informacije koje su vam potrebne!