Search
Close this search box.

TAHOGRAFI

Povijest tahografa

Prvi zapis o tahografu potječe iz 1911. godine, kada je engleska tvrtka Markt & Co. London Ltd. promovirala uređaj poznat kao Jonesov rekorder. Ovaj instrument bio je sličan modernim tahografima jer je koristio kružni dijagram za bilježenje vremena, kretanja i udaljenosti, prikazujući cik-cak linije u razmacima od pola milje tijekom 24 sata.

Više od deset godina kasnije, u Njemačkoj je predstavljen manje sofisticiran instrument s vibrirajućom iglom koja je pratila kretanje vozila i iscrtavala trag na papiru. Iako su neki vlasnici kamiona koristili ove uređaje za efikasnije upravljanje flotama, potražnja za tahografima u početku je bila niska, pa je razvoj stagnirao. Međutim, krajem 1930-ih i početkom 1940-ih tahografi su postali korisni alati za praćenje kretanja vozila s ciljem uštede goriva.

Što je tahograf i čemu služi ovaj uređaj?

Prema definiciji Europske unije, tahograf je uređaj ugrađen u cestovna vozila koji služi za prikaz, bilježenje, ispis i pohranu podataka o kretanju tih vozila, uključujući brzinu i podatke o aktivnostima vozača. Tahograf automatski ili poluautomatski prati informacije poput vremena vožnje, rada i odmora vozača.

Ugradnja i uporaba tahografa obvezna je za sljedeće kategorije vozila:

  • Vozila za prijevoz tereta čija najveća dopuštena masa, uključujući prikolicu ili poluprikolicu, prelazi 3,5 tone.
  • Od 1. srpnja 2026. godine, u međunarodnom prijevozu ili kabotaži, obvezan je za vozila čija najveća dopuštena masa prelazi 2,5 tone.
  • Vozila za prijevoz putnika, konstruirana ili prilagođena za prijevoz više od devet osoba, uključujući vozača.

Tahografom se bilježe ne samo vrijeme vožnje, već i sve ostale aktivnosti vozača, poput rada, raspoloživosti i odmora. To pomaže u osiguravanju poštivanja propisa o radnim vremenima i obveznim odmorima mobilnih radnika, čime se poboljšavaju radni uvjeti vozača, smanjuje broj prometnih nesreća i povećava sigurnost u prometu.

Zakonski je obavezno imati umetnut tahografski listić ili pametnu karticu vozača, ovisno o vrsti tahografa, tijekom vožnje vozila koja nisu izuzeta od ove obveze.

Vrste tahografa

Tahograf predstavlja važan instrument za kontrolu poštivanja Zakona o radnom vremenu posade vozila u cestovnom prometu. Postoje tri osnovne vrste tahografa: analogni, digitalni i pametni.

Analogni tahograf

Analogni tahograf je uređaj ugrađen u vozilo koji bilježi podatke o kretanju vozila i aktivnostima vozača. Ovaj uređaj koristi tahografski listić koji se mora umetnuti kako bi se zabilježile aktivnosti.

Tijekom 24-satnog razdoblja, tahografski listić se okreće unutar uređaja i bilježi prijeđene kilometre, aktivnosti vozača te podatke o brzini. Nakon što listić završi punu rotaciju, potrebno je umetnuti novi listić.

Podaci s analognog tahografa očitavaju se ručno.

Digitalni tahograf

Digitalni tahograf je uređaj ugrađen u vozilo koji bilježi brzinu, prijeđeni put, kao i vrijeme rada i odmora vozača. Svi podaci pohranjuju se u radnu memoriju tahografa i na vozačevu karticu. Memorija tahografa može čuvati podatke unatrag jednu godinu, nakon čega se najnoviji podaci zapisuju preklapanjem starih, dan po dan i aktivnost po aktivnost.

Podaci u digitalnom tahografu pohranjuju se kao datoteke s ekstenzijom “.ddd”. Ova datoteka sadrži identifikacijske podatke vozača, informacije o vožnji bez kartice, podatke o baždarenju tahografa, broj šasije, registraciju vozila te marku i model tahografa.

Obavezno je koristiti vozačku karticu, koju je potrebno očitavati minimalno svakih 28 dana. Datoteka s vozačke kartice sadrži ime i prezime vozača, broj kartice, datum rođenja, datum izdavanja i datum isteka kartice, kao i informacije o aktivnostima vozača, događajima i greškama dok je kartica bila u tahografu, registracijama vozila te kilometrima prijeđenim tijekom vožnje.

Za razliku od analognog tahografa, podaci s digitalnog tahografa mogu se očitati na daljinu instaliranjem DTD uređaja za daljinsko očitavanje ili ručno putem uređaja za preuzimanje podataka. Daljinsko očitavanje omogućava preuzimanje podataka i njihovo slanje izravno na računalo dok je vozilo u pokretu.

Pametni tahografi

Pametni tahografi predstavljaju novu generaciju tahografa osmišljenu za smanjenje mogućnosti manipulacije. Ovaj sustav omogućuje skidanje podataka tijekom vožnje, što omogućava kontroli da ne zaustavljaju vozila bez potrebe, osim u slučajevima kada se sumnja na manipulaciju.

Pametni tahograf 1. generacije

Pametni tahograf je digitalni tahograf nove generacije koji se počeo ugrađivati u sva novoregistrirana vozila od 15. lipnja 2019. godine. Ovaj uređaj nudi sljedeće dodatne funkcije u odnosu na prethodne modele:

  • GPS: Omogućuje pozicioniranje vozila na početku i kraju radnog vremena vozača (prilikom umetanja i vađenja kartice), kao i svakih 3 sata kontinuirane vožnje.
  • DSRC: Omogućuje beskontaktno skidanje podataka od strane kontrolnih tijela na kratkoj udaljenosti. Ovi podaci uključuju informacije o greškama koje mogu sugerirati na manipulaciju, ali ne i radna vremena vozača.
  • Novi senzor – Kitas 4: Ovaj senzor omogućuje drugačiji način plombiranja s uključenim serijskim brojem plombe, čime se onemogućuje manipulacija stavljanjem novih senzora ili trgovanjem plombe bez posebne zabilješke.

Nova generacija kartica: Kartice za vozače, kontrolu, radionice i prijevoznike sada imaju mogućnost pohrane dodatnih podataka koje pametni tahograf može zabilježiti.

Ove inovacije doprinose većoj sigurnosti i transparentnosti u radu s tahografima, osiguravajući poštivanje propisa i smanjenje mogućnosti zloupotrebe.

 

Pametni tahograf 2. generacije

S obzirom na potrebe za tehnički poboljšanim tahografima koji omogućuju bolji nadzor i ispunjavanje novih standarda Paketa mobilnosti, od 21. kolovoza 2023. godine započela je ugradnja pametnih tahografa 2. generacije, poznatih kao smart 2 tahografi.

Pametni tahografi 2. generacije nude sljedeće dodatne funkcije u odnosu na prvu generaciju:

  • Automatsko bilježenje pozicije: Ova funkcija omogućuje automatsko bilježenje pozicije vozila prilikom prelaska granice, kao i tijekom utovara i istovara.
  • DSRC: Ova tehnologija omogućuje provjeru prekoračenja vremena vožnje bez potrebe za zaustavljanjem vozila, čime se poboljšava efikasnost kontrole.
  • Ažurirani DSRC sustav: Novi program omogućuje daljinsku komunikaciju između tahografa i nadzornih tijela bez zaustavljanja vozila, što omogućava učinkovitiju kontrolu radnih vremena mobilnih radnika.
  • Nova generacija smart 2 kartica (Gen2v2): Ove kartice omogućuju pohranu dodatnih podataka i poboljšavaju funkcionalnost sustava.

 

Trebate tahograf?

Naš tim je ovdje za vas! Dostupni smo za sva pitanja vezana uz sve vrste tahografa, kao i ostale aspekte poslovanja. Slobodno nam se obratite za bilo kakvu pomoć ili informacije koje su vam potrebne!